Historia Ursusa | |
W XIV wieku na terenie dzisiejszej Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy powstały wioski: Czechowice, Skorosze i Szamoty, a nieco później Gołąbki. Bracia Józef i Krystian Haas kupili tu ziemię w XIX w. od Prezydenta Warszawy Teodora Andraulta. W 1916 r. Pruszków otrzymał prawa miejskie, w miejsce gminy Pruszków, utworzono gminę Skorosze. Pierwszym wójtem był Władysław Haas, potomek Józefa i Elżbiety. Tu, gdzie dziś jest Zespół Szkół Zawodowych były niewielkie gospodarstwa Stefana Grafowskiego i Jezuity. Na przekształcenie Skoroszy i Czechowic w miasto duże znaczenie miała fabryka "Ursus". Ludwik Rossman, Karol Strassburger, Kazimierz Schonfeld, Alfred Fijałkowski i Stanisław Rostocki utworzyli w 1893 r. Towarzystwo Udziałowe Specjalnej Armatury i Motorów. Na fali popularności książki Henryka Sienkiewicza "Quo vadis" zmienili oni nazwę fabryki na "Ursus". Fabryka początkowo mieściła się na ul. Siennej w Warszawie, potem zakupiono od Rocha Skrzeszewskiego ziemie na terenie dzisiejszego Ursusa. Pierwsze samochody w fabryce były gotowe w 1928 r. Na uroczystości związanej z tym wydarzeniem obecny był: Prezydent Rzeczpospolitej - Ignacy Mościki, oraz Prezydent Warszawy - Zygmunt Słomiński. Podstawowym modelem był samochód "Ursus" typu A o ładowności 2 ton. Wysokie koszty utrzymania sprawiły, że w 1930 r. produkcja załamała się. Fabrykę przejął skarb państwa i włączył do Państwowych Zakładów Inżynierii w 1930 r. Produkowano tu czołgi, silniki lotnicze i motocykle "Sokół". Czechowice, Skorosze i Szamoty były kiedyś pospolitymi wsiami, natomiast na terenie Gołąbek znajdował się folwark i stawy rybne. Na gołąbkach zamieszkała Zofia Wojciechowska, córka prezydenta RP ze swoim mężem Janem Grabskim, synem premiera i ministra skarbu. Wokół domu młoda para urządziła ogród, którego projektantem był Franciszek Szaniora. Gołąbki w tamtym czasie zamieszkiwali głównie urzędnicy, wojskowi i pracownicy kolei. Podczas II wojny światowej osiedle Czechowice stało się miejscem silnej konspiracji antyniemieckiej. Działała tutaj 10 kompania "Kordian" wchodząca w skład 3 batalionu VI rejonu AK "Helenów". Z Czechowic wywodzi się część batalionu "Miotła", który walczył w Powstaniu Warszawskim w zgrupowaniu "Radosław" i przeszedł szlak bojowy od Woli po Powiśle. Wreszcie na terenie Czechowic powstała kompania w 7 pułku "Garłuch - Madagaskar", utworzona głównie ze strażaków i członków ich rodzin. Po wojnie na losy osiedla znów miała wielki wpływ fabryka, która w 1947 roku rozpoczęła produkcję ciągników rolniczych. Fabryka ciągle się rozbudowywała, a dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych pracowników pobudowano kolejne osiedla. Największe, Niedźwiadek powstało w latach 1968-78. 25 czerwca 1976 r. w Zakładach Mechanicznych Ursus rozpoczęły się strajki w proteście przeciwko podwyżkom cen żywności. Na kilkanaście godzin zablokowane zostały linie kolejowe, co doprowadziło do brutalnej pacyfikacji dokonanej przez milicję, których efektem były procesy i surowe wyroki dla organizatorów. W trakcie protestów zatrzymano pociągi jadące trasą przez Ursus, próbowano nawet przeciąć tory. 1 sierpnia 1977 roku Ursus został włączony do Warszawy, stając się częścią dzielnicy Ochota. Obecnie Ursus, jedna z najmniejszych warszawskich dzielnic, zajmuje powierzchnię 9 kilometrów kwadratowych.Położona jest w zachodniej części stolicy, w odległości 9 km od centrum miasta. Sąsiaduje z dzielnicami Warszawy: Włochami i Bemowem oraz podwarszawskimi gminami: Ożarowem Mazowieckim, Piastowem i Michałowicami. Na uwagę zasługuje korzystne położenie komunikacyjne Ursusa u zbiegu międzynarodowych dróg kołowych i kolejowych:
| |
Opublikowano: środa 17 lipca 2019 / Wprowadził: lwi |
Prawo | |
Podstawowe akty prawne: | |
Opublikowano: czwartek 20 października 2016 / Wprowadził: mka |
Mapa Ursusa | |
Opublikowano: czwartek 20 października 2016 / Wprowadził: mka |